Vinterferie i Mozambique

Det var en varm og svett vintermorgen at vi dro oss ut av sengen kl.04.00, og ut på veien. Iført det kledelige antrekket ofte kalt pysj, eller pysjamas, var vi glade at for at drosjen endelig fant frem i den tykke tåken. Det kunne nesten vært frost om det var 10 grader kaldere…så kaldt var det. Vi skifter transport like etter, en kombi (veldig billig minibuss) er klar for å ta oss videre til Maputo. Her nede er det ikke slik at man kan reserve to seter for seg selv og sånt, som på Nettbuss, neida, det er ikke uvanlig at man sitter flere personer på ett sete. Kombien kostet oss derimot 50 kr, må nok ha noe med det å gjøre.

Pysjen er jo på, så vi har alt vi trenger for en god blund på den humpete reisen, og etter knappe 2 timer er vi på grensen til Mozambique (og heteslag, solen stod opp). I Norge kjører man over en bro, og så plutselig er man i Sverige. I Swaziland er det riktignok få andre på grensekontrollen, men det tar alltid to timer eller mer før man kommer over (eneste gangen man bruker 2 timer på å gå 20m). Siden vi ikke er fra Sør i Afrika, må vi ha visa for å komme inn i Mozambique. Heldigvis er vi kjempelure, og vet på forhånd at det er mye billigere å betale med Mozambique penger, enn de man bruker i swaziland. Uheldigvis er vi ikke lure nok til å tenke på å ha disse pengene før vi kommer til grensen (her er det ikke snakk om noe vipps eller kortautomat).

I et desperat forsøk på å få billigere visa, veksler vi penger på gamlemåten. Også kjent som; å gå bort til en litt mistenksom gjeng og spørre om de har 6000 medicash de vil veksle med våre 1300 rand. Vi ler litt av hvor håpløst forsøket egentlig er, helt til han ene svipper ut en gigantisk bunke med sedler. Det gikk jo fint, problem løst.

Vi får endelig visa, etter at vaktene har brukt en stund på å lære seg å uttale navnene våre riktig. “VILME, WHILMA, WILMAHH, oh Wilma.”

Wilma Gademan,    99’er      Svensk

Veganer

Liker; en deilig kopp grønn te, Lana Del Rey og en god økt i treningsstudioet

“Luna ? Like the moon? «

Anne Luna Ohlsen      00’er         Nederlandsk

Vegetarianer

Liker; stroop waffles, alle klær fra ZARA, og en bra runde med tennis

«Eva, ja that is easy to say!»

Eva Johanne Rotevatn    00’er      Norsk

Veganer

Liker; å si at hun kan snakke spansk, ferskpresset ananasjuice og bruke litt ekstra penger på ferie

På grunn av at vi bor på den sørlige halvkule, er skoleåret vårt annerledes enn i nord, og da også ferietidene våre. Derfor har vi nå hatt en hel måned ferie, og er i gang med det siste semesteret i 2017. Det har allerede gått en uke siden ferien er slutt og nesten hele tiden var bare kos og avslapning, så nå er det på tide å fokusere litt mer på skolearbeidet igjen (ja vi har egentlig ikke helt fri før vi er ferdige i November 2018).

Den første uken var vi i Maputo og fikk bo hos en venn fra skolen, Jordan. Det vi ikke visste var hvor utrolig fint hus han har; et gigantisk kjøkken og så videre til en stor stue, med glassdører ut til hagen og et badebasseng. Vi fikk på eget rom med dobbeltseng og et privat bad. Altså helt perfekt.

I Maputo fikk jeg spilt badminton ( Jeg spiller badminton med Jordan på skolen), badet i havet, og vi fikk en egen tour av Maputo med innblikk i historien til byen. Hos Jordan fikk jeg også flere anledninger til å eksperimentere og lage god vegansk mat, i et velutstyrt kjøkken, noe helt annet enn å lage mat på skolen.

Etter Maputo dro vi nordover til Tofo, med en annen kombi-shuttle som var arrangert av Hostellet vi bodde på i Tofo. Enda en gang var det opp tidlig, og vi var avsted kl. 05.00. Ca. 10 timer senere stod vi i solsteken, med sand overalt og havet knappe 50 meter unna. Det var et helt fantastisk syn, ettersom at det ikke er så mye hav i Swaziland.

I løpet av tiden i Tofo nøt vi kokosnøtter på stranden og badet i de store bølgene. Jeg og Anne Luna fullførte også et dykkekurs over tre dager, og nå har vi et dykkersertifikat for resten av livet. Tofo skal visst være en av de fineste dykkestedene i hele verden og vi begge syntes det var en fantastisk opplevelse. Ikke nok med det, men nå er det hvalsesong langs kysten av Mozambique, og både hvalhai og humpbackwhales (?) var å se fra kysten og når vi dro ut med båten.

Vi har lært mye av hverandre i løpet av de første to ukene, hvor vi blant annet innførte en «How much on a scale from 1-10 do you actually need that?», for at vi ikke skulle bruke for mye penger på unødvendige ting. Vi var også tålmodige med hverandre da vi ikke fant huset til Jordan i Maputo, og måtte gå 5km langs kysten med tunge ryggsekker. Vi har heller ikke hatt sim-kort, så vi har vært avhengige av å ha internettilgang for å kontakte hverandre. Derfor har kommunikasjon vært utrolig viktig så vi ikke mister hverandre.

På søndag forlot Anne Luna oss til fordel for familien som kom på besøk, og hun reiste med de resten av ferien. Vi spiste middag med de når de kom, og jeg tror Anne Luna var veldig glad for å endelig kunne snakke litt nederlandsk. Jeg og Wilma forstå jo hverandre på svensk og norsk, og vi har også møtt en del folk fra Skandinavia.

Jeg og Wilma fortsatte ferien på et strandhus nord for byen Xai-Xai, et hus vi fikk låne av en jente som går året under oss på skolen. Det var nesten ingen folk og vi nøt lange dager på endeløse strender, og spiste alle måltider med utsikt mot havet. Ren luksus med andre ord. Der fikk vi også unnagjort en del skolearbeid, men det var nok mest å sove eller lese en god bok på stranden.

Vi var på strandhuset nesten en hel uke før vi dro tilbake til Maputo og videre til Swaziland hvor vi bodde hos noen venner fra skolen og koste oss de siste dagene før skolen begynte på tirsdag denne uken.

Det har vært en hektisk start, men det er også veldig fint å komme tilbake, vennene dine blir fort en del av familien din på skolen og det er veldig fint å se alle sammen igjen. Alt i alt er jeg utrolig fornøyd med ferien og føler at jeg har fått bra med inspirasjon til å begynne å jobbe med skole igjen.

DSCN8890DSCN8907DSCN8950

Bildene over er fra Tofo, og dykkekurset.

DSCN9123DSCN9125DSCN9094

Disse bildene er fra stranden i Xai-Xai.

One Comment Add yours

1. Rune Rotevatn says:

Utrolig fin “artikkel” Eva, i fra ferien din 🙂 🙂 både i tekst & bilder ! Mange gode hilsener i fra Kirsten & Pappa i Danmark